“Ik weet dat het een cliché is,” bekent Thomas Fritsen, warehouse manager van REV’IT! Sport International, “maar een goede voorbereiding van je verhuizing is echt het halve werk. Neem daar dus de tijd voor.”

REV’IT! verhuisde onlangs van 2 locaties naar één nieuw pand in Oss. Het bedrijf ontwerpt en maakt motorkleding. Vanuit Oss levert REV’IT aan ruim 1.300 winkels wereldwijd. “We hebben het geluk dat we al jaren een stabiele groei hebben. Daardoor was ons oude warehouse al een tijdje te klein. We werkten op twee locaties. Niet alleen werkten we daardoor erg inefficiënt; ook heb je te weinig contact met je mensen op de andere locatie. Dat werkt niet fijn.” In het nieuwe warehouse werkt iedereen onder één dak, dat eventueel later nog kan worden uitgebreid.

‘Je komt nog heel wat tegen’

Thomas maakte al maanden vóór de verhuizing een plan. “Je hebt een begin in je hoofd, maar als je dan door het warehouse loopt, kom je altijd wel dingen tegen waar je in eerste instantie niet aan gedacht hebt.” Zoals de opslag op hoogte. “Ons nieuwe pand is een stuk hoger, dus hebben we ook hogere stellingen. Dan moet je wel heftrucks hebben, die ook op die hoogte kunnen werken.” Maar ook de aanvoer naar het nieuwe warehouse moet je goed plannen. “We kwamen van twee locaties en hebben ongeveer 90 vrachtauto’s gependeld. Daar moet je wel rekening mee houden, zeker met het lossen. Een goede transportpartner is dan ook echt een zegen.”

Een optimale indeling van het nieuwe warehouse

Een van de belangrijke punten bij een verhuizing, is de indeling van het nieuwe warehouse. “Vooraf heeft het best wel wat werk gekost om Ceyenne WMS van Diract in te richten. Maar dat heeft ons achteraf wel veel geholpen.” Omdat de voorraad van twee locaties kwam, besloot Thomas om de voorraad in drie kleuren in te delen; groen (hoge vraag), geel (medium vraag) en rood (weinig vraag). “Toen eenmaal de voorraad over was en ruw ingedeeld, heeft Ceyenne WMS heel wat optimalisaties gedraaid voor ons. Zo kregen we vrij snel erna een nog efficiëntere indeling van de voorraad. Dat bespaart je een hoop tijd.”

‘Zorg voor rustmomenten’

Als Thomas één tip mag geven, dan is het toch wel ‘rust’. “Wij hadden de luxe dat we het bedrijf twee weken konden sluiten tijdens de verhuizing. Dat is natuurlijk niet vaak het geval, maar zorg altijd wel dat je genoeg tijd hebt. In eerste instantie hadden we een week, maar dat was nooit genoeg geweest. Want je vraagt veel van je personeel. Die moeten ook hun rustmomenten hebben. Probeer niet te veel deadlines op te leggen. En beloon je personeel, bijvoorbeeld met een verzorgde lunch. Uiteindelijk mag een verhuizing ook gewoon leuk zijn.”