In 2007 stond André van Rijn mede aan de wieg van Diract. “De tijd is niet zo snel gegaan, maar er is wel veel gebeurd in die tijd”, kijkt hij terug. Het spreekt haast voor zich dat de mannen van het eerste uur niet zonder plan of ambitie van start gingen. “We wilden zelfstandig zijn en zelf de richting van het bedrijf bepalen. En we hadden de ambitie om software te maken die bij zou dragen aan het verwezenlijken van de visie van MKB’ers.” Dat was in 2007 niet per se in de richting waar Diract zich nu beweegt. “Eind 2008 begonnen we met het maken van een WMS. Maar in het begin deden we van alles wat, we hadden geen scherp beeld van wat we wilden doen. Wat we wel probeerden was om intelligente software te maken. Daar komt onze naam ook vandaan: Diract is een samenvoeging van ‘direction’ en ‘action’, we wilden software maken die niet alleen de richting bepaalt maar ook de actie. Maar welke software dat moest zijn, dat hadden we na een jaar scherp.”

WMS – voldoen aan een behoefte

Het was een kwestie van de tijd en vraag van klanten: zo ontstond het plan om ons richten op de ontwikkeling van een WMS. André: “Enkele grotere klanten gingen zich bezighouden met e-commerce en dat leverde behoorlijke uitdagingen op. Ook omdat er in die tijd nog weinig standaard software-oplossingen beschikbaar waren. De logistiek in het magazijn was zo’n uitdaging, er was geen software die goed integreerde met de bestaande bedrijfsprocessen op dat moment. De markt was toen ook wat traditioneler: je was groothandelaar, producent of retailer. Door de komst van e-commerce is dat door elkaar gaan lopen en dat stelde andere eisen aan software.” Door de coronacrisis van de afgelopen jaren is dat proces verder in een stroomversnelling gekomen: online bestellen en direct bij de consument afleveren werd gemeengoed. Inmiddels is de markt volwassen en de Ceyenne WMS-software van Diract is voor veel bedrijven niet meer weg te denken.

Vooruitkijken

Regeren is vooruitzien en dat geldt in zekere zin ook voor het bedrijfsleven. André durft wel een jaar of vijf vooruit te kijken. “Over vijf jaar doen we ongeveer hetzelfde als nu, maar wel iets groter. We maken een gestage groei door en dat is ook de ambitie. Ieder jaar nieuwe klanten aan ons klantenbestand toevoegen. Belangrijk is daarbij dat we gaan voor langdurige klantrelaties: we verkopen geen eenmalige software, maar de software wordt voortdurend verbeterd en aangepast en een langdurige relatie is dan enorm belangrijk. Verder proberen we met Ceyenne in de kopgroep van deze branche te blijven en mee te bewegen met de behoefte van de markt.”

Trots op

Eerlijk is eerlijk, 15 jaar is prachtige leeftijd, maar geen officieel kroonjaar. Een groot feest staat nog niet in de agenda, maar dat komt misschien nog in een of andere vorm. Toch is er genoeg om trots op te zijn en dat is André dan ook. “Ik ben trots op ons klantenportfolio en dat we in staat zijn om mooie partnerschappen aan te gaan, waarmee we inderdaad langdurige relaties onderhouden. Dat is echt een meerwaarde. En dan kan ik natuurlijk alleen maar trots zijn op ons product en het hele team dat dit mogelijk maakt.”