Dat er in een magazijn veel kilometers worden gemaakt, staat als een paal boven water. Maar heb je ook in de gaten dat de afstand die medewerkers afleggen flink gereduceerd kan worden dankzij een aantal simpele efficiëntiemaatregelen? In deze blog leggen we uit hoe je van een order een efficiënte orderpickronde maakt.

Inzicht in data

Om te beginnen: kennis is macht. Zeker in het magazijn. De eerste stap richting efficiënt orderpicken is daarom ook het in kaart brengen van de producten die je opslaat. Leg eigenschappen zoals afmetingen en structuur (opvouwbaar, breekbaar, etc.) vast, en de basis voor een efficiënte magazijnordening is gelegd. Wanneer dit eenmaal rond is en jij – bijvoorbeeld – de best verkopende producten het dichtst bij de uitgang hebt liggen en je waren op productgroep hebt gesorteerd, ben jij klaar voor je orderpickronde.

Efficiënt handelen

Maar wat is de beste strategie voor een zo snel en kilometerzuinig mogelijke orderpickronde? Hoe voorkom je dat medewerkers zes keer heen en weer lopen naar de stelling met telefoonhoesjes, terwijl ze ook in één keer de hoesjes van alle zes de bestellingen hadden kunnen meenemen? Ons WMS biedt uitkomst. Door jou real-time inzicht te bieden in jouw voorraden, magazijnindeling én orders, komt het met slimme algoritmes en pickstrategieën waarmee het aantal te lopen en te rijden kilometers in jouw magazijn flink gereduceerd kan worden.

Stap voor stap

Het WMS neemt jou alle benodigde controles bij een order geautomatiseerd uit handen. Ten eerste wordt een binnenkomende order gecheckt op eigenschappen. Er wordt bijvoorbeeld gekeken of het afleveradres compleet is en wat de verzendmethode is. Vervolgens voert het WMS een basisvalidatie van de ordergegevens uit. Hier wordt nagegaan of de productinformatie compleet is en of de pickdatum binnen bereik is. Ten derde volgt een sortering van de orders op basis van de beschikbare eigenschappen. Hierin wordt zelfs automatisch geprioriteerd: komt een order van Bol.com bijvoorbeeld tegelijkertijd binnen met een order uit je eigen webwinkel? Dan kan de Bol.com-order van het systeem voorrang krijgen. Overschrijding van de leverdatum van een externe webwinkel kan jou immers op penalty’s komen te staan. Zo kunnen je voor alle orders groepen en prioriteiten instellen om zo eenvoudig de perfecte samenstelling voor jouw orders te realiseren.

Real-time inzicht in voorraden

Hierna wordt een voorraadcontrole uitgevoerd. Behalve beschikbaarheid van een product, checkt het WMS ook de samenstelling van orders en stelt haar algoritmes zo samen, dat zo min mogelijk aanvulacties nodig zijn. Het WMS adviseert goedlopende producten bijvoorbeeld op de kop van een gang op te slaan en geeft de magazijnmanager(s) automatisch een seintje wanneer een product op dreigt te raken of zelfs al uit voorraad is door een piek in de orders. Wanneer een product niet voorradig is, wordt deze wederom automatisch gecanceld en weer ingeschoten in het ERP-pakket, waarna de klant of klantenservice geïnformeerd wordt.

Pickstrategieën

En dan is het tijd voor het picken. De pickjob generator denkt met je mee en ‘adviseert’ je bij het zo efficiënt mogelijk afhandelen van je orders. Ons WMS fungeert immers als jouw oren en ogen in álle situaties. Per order, product of batch analyseert het systeem welke pickstrategie hiervoor het best kan worden ingezet. Welke strategieën er allemaal mogelijk zijn? Dat lees je in onze volgende blog!

Ben jij benieuwd wat Ceyenne WMS voor jouw magazijn kunnen betekenen? Neem contact met ons op.