Het is onrustig in de wereldwijde logistiek. Er zijn veel vertragingen in de aanvoer van grondstoffen en producten, terwijl de vraag naar producten blijft stijgen. En dan moeten de feestdagen nog beginnen. Het zal de komende tijd dus erg druk worden in warehouses. Ben je daar op voorbereid?

De wereldwijde economie is zich na de Covid-pandemie aan het herstellen en op veel plekken beter en sneller dan verwacht. De vraag naar producten en grondstoffen, met name uit Azië, is enorm gegroeid. Zo heftig zelfs, dat er bijna geen containers of containerschepen meer zijn. Verschillende grote retailers hebben uit nood zelf containerschepen gecharterd of maken zelfs gebruik van bulktransport.

Black Friday

Tegelijkertijd komen de feestdagen er ook aan. Met name Black Friday is ook voor Nederlandse bedrijven een van de drukste periodes waarin het ordervolume enorm stijgt. Met de – mogelijke – problemen in de aanlevering, moeten bedrijven zich dus goed voorbereiden. Een van de belangrijkste zaken hierbij is opschaling. “Rond Black Friday verwerken wij zo’n 5500 orders. Dat is meer dan het dubbel van een ‘normale’ drukke maandag,” zegt Robert Bouwhuis van Baktotaal Bouwhuis, een webshop voor bakartikelen. “In deze periode hebben we 32 orderpickers lopen. We zorgen dat de populaire artikelen dichtbij liggen, zodat medewerkers snel de orders kunnen uitlopen.” Met een slim WMS kun je dat goed regelen.

Speciale voorwaarden

“Met Ceyenne WMS kunnen we niet alleen de voorbereidingen goed regelen, ook tijdens deze drukke periode helpt het ons enorm. Het systeem in combinatie met de handscanners is heel eenvoudig om mee te werken. Het helpt mee om de pickroutes efficiënt te maken. Als er bijvoorbeeld een actieproduct in de order zit, waar een extra artikel aan gekoppeld zit. Dankzij ‘val triggers’ weten medewerkers gelijk wat ze moeten toevoegen. Doordat we dit in Ceyenne kunnen invoeren, voorkomen we dat er fouten gemaakt worden.” Al deze speciale voorwaarden kunnen vooraf worden geprogrammeerd. Daardoor hoeven medewerkers geen onverwachte handelingen op hun scanner uit te voeren. Ceyenne WMS zorgt er automatisch voor dat degenen die de orders picken, op de meest efficiënte manier aan de slag kunnen.

Snel aan de slag

Zoals Robert al vertelt, is Ceyenne WMS een van de makkelijkste systemen om snel te leren. Zo eenvoudig, dat ‘zelfs managers binnen no-time orders kunnen picken’, zoals het bij een van onze klanten werd verwoord.  Dat komt omdat Ceyenne een sturend WMS is. Het vertelt je wat je moet doen. als nieuwe gebruiker is het alleen nodig om te weten hoe het warehouse is ingericht, oftewel hoe de locatienummering werkt. Ceyenne WMS doet de rest. “Voordat we Ceyenne WMS gebruikten, kon een medewerker ongeveer 30 picklines per uur verwerken. Met Ceyenne WMS ligt dat nu op gemiddeld 120. En het zou nog meer kunnen zijn, maar daarvoor moeten we andere veranderingen doorvoeren, onder andere in de inpakstraten. Daar ligt nu onze bottleneck. Niet meer bij het picken van orders.”

Wil je dat jij ook dat nieuwe medewerkers zo snel mogelijk aan de slag kunnen met orderpicken en op een efficiëntere manier orders kunnen uitlopen? Neem dan gerust contact op met ons, zodat we kunnen kijken hoe Ceyenne WMS je daarbij kan helpen.