Toen Manager Operations Tomas Straathof hem belde, dacht Glenn Zwanenburg in eerste instantie nog aan een broekzakgesprek. Een paar weken later startte hij als functioneel consultant – in coronatijd. Een interessante vuurdoop, die getekend werd door hilarische videocalls, veel huiswerk en een hongerige baby. Glenn schreef er deze blog over.

“Voordat ik op 7 april aan de slag ging bij Diract, werkte ik bij Smartphonehoesjes.nl. Omdat dit een goede klant is van Diract, kwam ik hier gelijk in een warm bad terecht. Bij mijn vorige werkgever was ik nauw betrokken bij de implementatie van Ceyenne WMS, dus over de functionele kans van het WMS-systeem heb ik al veel kennis en ik heb een goede band met mijn (inmiddels) Diract-collega Jesse Engels.

Ongeduldige dochter

En dat warme bad was zeer welkom, want dat ik mijn eerste periode als functioneel consultant voornamelijk thuis zou doorbrengen, had ik van tevoren nooit gedacht. Mijn eerste dag was gelukkig wel op kantoor: ik kon mijn iPhone, laptop en een mooie Kia Picanto komen ophalen. Daarna was het vooral inlezen geblazen – een beste uitdaging, terwijl je dochter van vier maanden honger heeft en het allemaal niet snel genoeg gaat voor haar. Ze lijkt op haar vader, zal ik maar denken. Mijn eerste weken zijn verder erg snel gegaan. Ik ‘schoof aan’ bij virtuele meetings met Jesse, klanten en andere collega’s en leerde veel over de bedrijfsstructuren en de software en applicaties.

Ongemakkelijk

Het moment dat ik mijn voorstelpresentatie moest houden – vaste prik voor nieuwe collega’s bij Diract – was ook bijzonder te noemen. Kwam mijn boodschap wel goed aan? Begrepen mijn collega’s mijn grapjes wel? Ik had geen idee; ze stonden voor het grootste deel van de tijd op mute. Ongemakkelijk! Gelukkig ontving ik naderhand alleen maar positieve reacties en bleek mijn twijfel ongegrond. Het blijft gek om dat sociale component van collegialiteit te missen: even dat praatje bij de koffieautomaat, het bespreken van je weekend alvorens je overgaat tot de dagelijkse gang van zaken. Het leren kennen van de bedrijfscultuur en van de mensen om me heen, gaat een stuk minder vanzelfsprekend dan wanneer je je eerste weken ‘gewoon’ op kantoor doorbrengt. Als ik nu een (technische) vraag heb, stel ik die gelijk veel gerichter. Áls ik hem al stel overigens, want zeker nu ik thuiswerk, merk ik dat ik ook sneller geneigd ben om zaken eerst zelf uit te zoeken. Eerlijk is eerlijk: er valt natuurlijk ook wel wat te zeggen voor de stijging in productiviteit tijdens de coronacrisis.

Voordelen thuiswerken

Inmiddels probeer ik minimaal één keer per week op kantoor te werken, met hooguit drie andere collega’s van andere afdelingen zodat we ruim voldoende afstand van elkaar kunnen houden. Verder geniet ik ook volop van de voordelen die het thuiswerken met zich meebrengt: ik kan lekker samen lunchen met mijn vriendin en pasgeboren dochter en ik maak veel wandelingetjes en fietsrondjes tussendoor om daarna weer opgeladen aan het werk te gaan.

Culture fit

Hoewel ik dus voornamelijk thuis heb gewerkt, merk ik dat ik bij Diract helemaal op mijn plek zit. Er is echt een culture fit en al mijn collega’s zijn ontzettend behulpzaam. Ik leer ze – ook op afstand en virtueel – gelukkig steeds beter kennen. Toen ik nog bij Smartphonehoesjes werkte, viel me de passie al op die Diract-consultants uitstraalden wanneer ze bij ons over de vloer kwamen. Dat maak ik nu van binnenuit mee: alle mensen bij Diract zijn trots op hun product, weten waar ze het over hebben en brengen professionaliteit met zich mee. Ik ben blij om daar onderdeel van uit te maken!

We schreven al eerder over de gevolgen van de coronacrisis, en hoe de kansen die daaruit voortvloeiden ons verrasten. Dat verhaal lees je hier.