De grenzen tussen consument en business vervagen, same day delivery neemt langzaam maar zeker de overhand en omnichannel begint eindelijk door te dringen in de hele keten. In deze blog nemen we je met plezier mee in deze – en meer – bevindingen die we deden op de 14e editie van de Webwinkel Vakdagen.

De Webwinkel Vakdagen waren met een recordaantal bezoekers van 13.643 een enorm succes. Niet alleen vanwege de drukte, maar zeker ook vanwege de inhoud en interessante ontmoetingen kunnen we bij Diract spreken van een zeer geslaagd evenement. Waar we vorig jaar merkten dat vraagstukken over het logistieke proces nog vaak voorbehouden waren aan magazijnmedewerkers, hebben we nu eindelijk kunnen constateren dat de hele keten zich er langzaamaan mee bezig begint te houden. Men begint, dankzij ‘grote voorbeelden’ als Coolblue en Amazon, in te zien dat samenwerking tussen verschillende afdelingen essentieel is om logistieke beloften waar te kunnen maken.

Nieuwe standaard

Want om mee te kunnen met de trend ‘vandaag besteld, morgen in huis’, of zelfs met ‘same day delivery’, moet het magazijn en alle processen daaromheen helemaal op orde zijn. De e-commercewereld wordt steeds vluchtiger en steeds meer (kleinere) webshops willen zich kunnen meten aan de grote spelers. Bovendien: wie verkoopt via grote platforms als Bol.com, moet het magazijn zó inrichten dat afspraken met vervoerders kunnen worden nagakomen. Integraties met andere systemen, bijvoorbeeld dus met die van vervoerders, worden steeds belangrijker. Met de juiste systemen én een slimme toepassing van data, kun je een uitstekend overzicht krijgen van logistieke kansen en uitdagingen.

Hoge verwachtingen

Omnichannel – al jaren een buzzwoord – is inmiddels een vaste waarde geworden en klantervaring en –gemak zijn in onze 24-uurseconomie belangrijker dan ooit. En dat geldt allang niet meer alleen voor de B2C e-commerce, ook in de B2B-wereld zijn de verwachtingen van de leveringsketen en e-commerceprocessen hooggespannen. We gedragen ons op de werkvloer steeds meer zoals we ons thuis gedragen en verwachten hetzelfde van onze samenwerkingspartners. Steeds meer bedrijven hebben, net als consumenten, behoefte aan track-and-trace-codes. En de traditionele kantoortijden van 8 tot 17u? Die vervagen. Ook bedrijven verwachten na 17u nog ‘gewoon’ een bestelling te kunnen plaatsen die de volgende dag wordt afgeleverd.

Milieubewuster

Een laatste trend die op de voorgrond trad tijdens de Webwinkel Vakdagen: consumenten en bedrijven worden steeds duurzamer en milieubewuster. Het optimaliseren van de magazijnprocessen kan, dankzij een goed functionerend WMS als Ceyenne WMS van Diract, daarin een cruciale rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan het optimaliseren van de vulgraad van dozen, waardoor minder materiaal nodig is, of het combineren van losse orders van één klant, waardoor maar één doos nodig is. Door de juiste toepassing van slimme software, is een enorme efficiëntiewinst en kostenbesparing te realiseren.

Benieuwd wat Ceyenne WMS voor jouw magazijn kan betekenen? Neem gerust contact op.