Online bestellen en retouren zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zeker in Nederland. Er gaan steeds meer stemmen op om daar iets aan te doen. Iets retour sturen kost bedrijven tijd en geld, maar heeft ook impact op . Met een goed retourbeleid en de juiste processen om retouren te verwerken, kun je zelf al stappen zetten om kosten te besparen.

Heb je zelf wel eens een artikel retour gestuurd, omdat het niet aan je verwachting voldeed? Je bent niet de enige. In 2020 werd zo’n 7 procent van online gekochte artikelen retour gestuurd. Dat komt neer op 23 miljoen artikelen. Ten opzichte van 2019 is dat bijna een halvering – toen werd zo’n 13 procent teruggestuurd – maar voor velen blijft dat toch te hoog. Volgens HR-specialist Protime denkt de helft van de medewerkers in de logistiek dat op de huidige manier doorgaan (gratis versturen en gratis retouren) niet al te lang meer vol te houden is, omdat het veel werk is.

Een keer gebruiken en dan terug

Ook vanuit andere hoeken komt er meer kritiek op het ‘retourgedrag’ in Nederland. Met name met kleding is dat een probleem, vindt Niels Oude Luttikhuis, initiatiefnemer van het Retourvignet. Volgens hem wordt kleding die online besteld is, vaak een of twee keer gedragen en dan weer retour gestuurd. Hij noemt het misbruik, omdat voor consumenten retourneren vaak gratis is, terwijl de kosten van retouren voor bedrijven tussen de € 10,- en € 15,- per artikel liggen. Met het Retourvignet kunnen klanten die artikelen met dit vignet kopen deze niet meer retour sturen.

Wet- en regelgeving?

Er gaan ook stemmen op dat de overheid zou moeten ingrijpen; andere regelgeving rondom retouren, waarbij communicatie het belangrijkste is. Maar dat zou volgens sommige retailers in de wet aangepast moeten worden. Dit blijkt uit onderzoek van Reductify dat is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Want naast dat retouren een grote kostenpost voor ondernemers zijn, hebben retouren ook een impact op het klimaat. Elk pakketje levert een bijdrage aan de CO2 uitstoot. Als een groot deel daarvan terug gaat, wordt de CO2 uitstoot per pakketje alleen maar groter.

Wat kun je als ondernemer doen?

Ondanks het feit dat je als ondernemer niet dé oplossing kunt bieden voor het retourgedrag van je klanten, kun je natuurlijk wel een rol spelen in het proces van retouren. Een van dingen die je kunt doen, is duidelijk zijn over je retourbeleid. Maar ook het stroomlijnen van het retourproces helpt daarbij. Met de Ceyenne WMS Retouren-applicatie kun je bijvoorbeeld het vragenpad voor je retourafdeling in je warehouse beheren. De applicatie checkt automatisch verschillende parameters, zodat je snel kunt zien wat je met een retourproduct zou moeten doen; bijvoorbeeld opnieuw in de voorraad opnemen, met korting verkopen of vernietigen. Het proces op deze manier inrichten scheelt handelingen voor de medewerkers en levert aanzienlijke tijdswinst en een hogere productiviteit op.

Met de Ceyenne Retouren-applicatie krijg je dus meer grip op je processen. Zo verminder je bijvoorbeeld de onnodige vernietiging van producten en kun je het retourproces beter invullen. Goed voor je omzet en resultaat, maar vooral ook goed voor het milieu.

Wil je weten hoe wij jou kunnen helpen bij het inrichten van een optimaal retourproces, of wil je meer weten over onze slimme software oplossingen met Ceyenne WMS? Neem dan gerust contact met ons op.