“Er zit zo veel potentie in je bedrijf, je benut het alleen nog niet.” Voor sommigen klinkt dit als een gimmick en als we het op een andere manier goed konden omschrijven, zouden we dat ook zeker doen. Maar het is wel waar. In elk bedrijf is er de potentie om te groeien. En het is vaak niet eens zo heel ingewikkeld om die potentie te benutten.

In welke branche je ook actief bent, het proces is vrijwel overal gelijk: klanten plaatsen een order, de order wordt verwerkt, vervolgens gepickt in het warehouse en tenslotte verzonden. Al heb je niet altijd invloed op de markt waarin je opereert, door naar je proces te kijken en die te stroomlijnen en te optimaliseren, kun je met dezelfde middelen de stijgende vraag of juist met minder middelen de huidige vraag beter aan.

De belangrijkste tool is al in huis

In dit informatietijdperk, waarbij er zoveel data beschikbaar is, heb je eigenlijk de belangrijkste tool al in huis om de potentie die er is, ook echt goed te benutten: data. De vraag is alleen hoe je de data voor je laat werken, zowel in strategisch als in operationeel opzicht. Verkoopdata geeft je bijvoorbeeld de mogelijkheid om je warehouse slim in te richten, zodat medewerkers efficiënter orders kunnen picken: populaire producten dichterbij opslaan, zodat medewerkers minder kilometers af hoeven te leggen, en met slimme apparatuur minder tijd kwijt zijn om producten te scannen en orders te vullen en te controleren. De data die medewerkers dan weer verzamelen, onder meer over de voorraden, helpen je weer bij de inkoop van bijvoorbeeld grondstoffen of complete producten.

Goede data helpt je ook om je transport te regelen. Als je inzicht hebt in gewichten en volumes, is het eenvoudiger om het juiste aantal busjes/vrachtwagens/trailers in te zetten voor verzending. Een slimme koppeling met vervoerders, al dan niet via een verzendplatform, zorgt ervoor dat je de juiste verzendlabels hebt. Dit voorkomt dat orders geweigerd worden, wat dan weer tot vertraging leidt, een hogere bezetting van je warehouse en klantontevredenheid. Zeker nu de transportwereld enorme drukte ervaart, kun je daar veel winst behalen.

Laat je potentie niet onbenut

Zoals gezegd, hebben ondernemers al deze data in al huis. Door IT-oplossingen slim in te zetten, kunnen zij profiteren van de data en zo hun potentie optimaal benutten. Diract helpt organisaties daarbij. Wij kijken samen met organisaties hoe zij data het best kunnen inzetten om te groeien. Met Ceyenne WMS hebben we een IT-oplossing in huis dat de data verwerkt en je inzicht geeft om het proces, van orders plaatsen tot aan het verzenden, te optimaliseren. Met onze verschillende partners, van warehouse inrichting tot aan de nieuwste scan-oplossingen, zorgen we ervoor dat organisaties hun potentie benutten.

Wil je weten hoe wij je daarbij kunnen helpen, of wil je meer weten over onze slimme software oplossingen met Ceyenne WMS? Neem dan gerust contact met ons op.