Nu je vrijwel alles online kunt bestellen, verwachten (eind)klanten steeds meer van bedrijven; zo snel mogelijk leveren – het liefst binnen 12 of 24 uur -, op een tijdstip dat hen uitkomt en wat vooral belangrijk is, dat de order juist en compleet is. De levering heb je niet altijd zelf in de hand, maar het orderpicken wel. Dus zorg dat dat goed is!

Goed orderpicken is afhankelijk van twee factoren: goed personeel en slimme processen. Slimme processen helpen je personeel; medewerkers kunnen efficiënter werken, leggen minder afstand af en blijven daardoor scherper. Zo kunnen ze beter ingrijpen als er iets niet helemaal klopt. Daarnaast zorgen slimme technische oplossingen ervoor dat medewerkers, overzichtelijk, alle informatie krijgen die ze nodig hebben om een order te verwerken. Als deze bijvoorbeeld uit meerdere producten bestaat, geeft een slim Warehouse Management System (WMS) de order pas vrij als alle producten gescand zijn.

Je WMS verbeteren

Wat nu zo mooi is aan slimme processen, is dat goed personeel juist kan helpen dit te verbeteren. Laten we een voorbeeld geven. Stel dat je WMS een ‘optimale’ indeling heeft gemaakt voor je warehouse, waarbij populaire producten dichtbij liggen. Maar een medewerker merkt dat zo’n populair product vaak gecombineerd wordt met producten die veel verder liggen. Als je personeel dat doorheeft, kun je dat in het WMS verwerken zodat je een nog betere indeling van je warehouse realiseert. Hierdoor kan je personeel nog efficiënter te werk gaan en de orders goed picken.

Het hoeft maar één keer fout te gaan

Want om dat laatste draait het allemaal; goed orderpicken. Dat is namelijk wat je klanten verwachten. Nee, eisen zelfs. Als er ook maar één keer iets mis gaat met een order, is de kans groot dat ze voorlopig niet meer bij je terugkomen. Dus is het logisch dat je als ondernemer er alles aan doet om ervoor te zorgen dat jij wel de orders goed pickt. Want naast dat klanten minder tevreden zijn, heb je ook met retouren te maken als de orders niet kloppen. En daar zit niemand op te wachten.

Wij kunnen je helpen om je orderpicking te optimaliseren. Met ons Ceyenne WMS hebben we een slimme oplossing om je warehouse in te richten, maar ook je medewerkers te helpen om zo goed mogelijk de orders te picken. Een WMS dat het mogelijk maakt om de input van medewerkers te verwerken om zo het proces continue te verbeteren.

Wil je meer weten over hoe slimme technische oplossingen je mensen kan helpen om je orders goed te picken? Neem dan gerust contact met ons op of kom langs op onze stand tijdens de Webwinkel Vakdagen op 26 en 27 januari in de Jaarbeurs in Utrecht.